.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پاسخ اعتمادملی به کارگزاران درباره 50 هزارتومان

حزب اعتماد ملی به مطلب روزنامه کارگزاران در مورد ایده 50 هزارتومانی‏های مطرح شده در دوران انتخابات گذشته پاسخ داد.

در این پاسخ که نسخه‏ای از آن در پاسخ به بازانتشار این مطلب، به الف ارسال شده است، آمده است:

احتراما در پی انتشار مطلبی با عنوان "ادامه داستان 50 هزار تومان" در شماره یکشنبه 23 تیرماه روزنامه کارگزاران، دفتر حجت‏الاسلام والمسلمین مهدی کروبی به منظور رفع برخی شبهات و فضاسازی‏های غیرواقی اطلاعیه ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: لابد همگان این لطیفه معروف را شنیده اند که فردی درباره خسن و خسین، سه دختر معاویه سخن گفته بود. اما باورش سخت بود که معادل این لطیفه در روزنامه‏ای به اعتبار و اهمیت کارگزاران یافت شود.

اطلاعات استفاده شده در این یادداشت از آن جهت به خسن و خسین سه دختر معاویه شبیه است که اولا جناب آقای دکتر ستاری فر هیچگاه در جلسه سران سه قوه حضور پیدا نکرده اند. ثانیا طرح پرداخت 50 هزارتومان به عنوان میزان یارانه قابل پرداخت به هر شهروند ایرانی نیز هیچگاه در جلسه سران سه قوه مورد بحث واقع نشده است.

ضمن اینکه نگارنده مطلب که در دوران انتخابات ریاست جمهوری در روزنامه شرق فعالیت داشته اند، قطعا تیتر یک آن روزنامه را که به گفتگوی آقای بهروز افخمی با جناب آقای مهدی کروبی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داشت به خاطر دارند که در آن وعده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای پرداخت 50 هزار تومان به صورت نقدی برای اولین بار در آنجا مطرح شده بود. این طرح البته پیش از این طرح در روزنامه شرق توسط مشاوران آقای کروبی در ستاد انتخاباتی ایشان مطرح شده بود و حتی یکبار دیگر نیز در همان روزنامه تیتر یک شد.

اگر مطلب داستان 50 هزارتومان صحت داشت این سوال به وجود می‏آید که با توجه به حضور کاندیداهای دیگر ریاست جمهوری در جلسه سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح چرا مورد اقبال آنان قرار نگرفته است؟

عدم تمایل دیگر کاندیداها به طرح این شعار با وجود اطلاع آنان از این طرح نمی تواند پاسخ قانع کننده باشد چرا که در مرحله دوم انتخابات این طرح توسط برخی کاندیداها مورد استقبال قرار گرفت.

از سوی دیگر، نگارنده محترم که خود از این موضوع آگاه بوده اند چرا در آن برهه در روزنامه شرق و در صفحه اقتصادی مطلبی در این باره ننوشتند و اطلاعات ذیقمت خود را در اختیار مردم قرار ندادند تا در انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابی آگاهانه تر داشته باشند؟ شاید هم اشکال این است که راویان، اطلاعات ذیقمت خود را برای نگارنده دیر بازگو کرده اند و یا اینکه خود راویان حکایت را از دیگران شنیده اند و در چرخش این روایت داستان سرایی هایی بر آن افزوده شده است و از آنجا که سردبیر محترم روزنامه کارگزاران در تماس تلفنی اعلام داشته اند که جناب آقای ستاری فر این اطلاعات را در اختیار نویسنده قرار داده اند، از جناب آقای ستاری فر تقاضا داریم که با مستندات خود شرح صحیح چنین جلسه ای را برای خوانندگان روزنامه کارگزاران بازگو کنند تا خدای نکرده مسایل تاریخی با تحریف های سیاسی مواجه نشود.

در پایان یادآور می‏شود که از مسولان محترم روزنامه کارگزاران با آن سوابق و تجارب تلخ و شیرین گذشته انتظار بیشتری می رود که از افتادن روزنامه شان در ورطه نظرسازی های محیر العقول و فضاسازی رسانه ای مثبت و منفی و فضای غیر اخلاقی و به دور از آداب حرفه ای وسیاسی جلوگیری نمایند که در آن صورت دود آن به چشم همه می رود. در پایان برای اعضای روزنامه کارگزاران آرزوی موفقیت داریم.

حسین کروبی

***

در مطلب روزنامه کارگزاران آمده بود:

یكی از شب‌های پاییز 1382 سران سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه نهایی هدفمند كردن یارانه سوخت را در حضور مقام معظم رهبری برگزار كردند. در آن نشست محمد ستاری‌فر رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گزارش مبسوطی از روند ناعادلانه تخصیص یارانه به حامل‌های انرژی ارائه كرد و از سناریوهای مختلف آزادسازی نرخ سوخت سخن گفت. اصرار دولت بر طرح بحث در سطح سران قوا از این رو منطقی به نظر می‌رسید كه به اعتقاد عرف كارشناسان، آزادسازی قیمت سوخت مهم‌ترین جراحی اقتصاد ایران و تصمیمی چند‌وجهی به شمار می‌رفت. دلواپسی از عواقب اجتماعی و سیاسی گران شدن بنزین موجب شده بود تا خاتمی اجرای آن را به اجماع سران مشروط كند. قبل از آن شب و از جلسات قبلی كه در سطح سران برگزار می‌شد، خبر رسیده بود كه جز رئیس قوه قضائیه موافقت سایر اعضای جلسه برای آزادسازی قیمت بنزین جلب شده و خاتمی و هاشمی و كروبی به ضرورت این امر پی برده‌اند.

گفته می‌شد آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم كه ابتدا متاثر از نظرات مشاور اقتصادی آن روز خود (پرویز داوودی) نظر مساعدی روی طرح هدفمند كردن یارانه‌ها نداشت، به مرور و با شنیدن استدلال‌های كارشناسی رویكرد مساعدتری نسبت به موضوع پیدا كرده است. در آن نشست طولانی كه از غروب آفتاب تا آستانه نیمه‌شب ادامه پیدا كرد، پرسیده شد، با اجرای گام به گام هدفمند كردن یارانه سوخت (همان چیزی كه بعدها در برنامه چهارم آمد و توسط مجلس هفتم حذف شد) قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟ ستاری‌فر با اعلام عددی حدود 250 تومان تصدیق می‌كند كه با توجه به نرخ‌های جهانی آن روز در صورت حذف كامل یارانه، بنزین آزاد به بهای هر لیتر 400 تومان قابل عرضه است. در ادامه نشست بحث به سر‌جمع یارانه سوخت و سهم هر ایرانی در صورت توزیع سرانه آن می‌رسد. در میانه مباحثه بر سر شقوق مختلف و سناریوهای گوناگون هدفمند كردن یارانه سوخت، از عدد 50 هزار تومان به عنوان میزان یارانه قابل پرداخت به هر شهروندی كه به سن قانونی رسیده، یاد می‌شود. جلسه با حصول تفاهم ضمنی، دیرهنگام به پایان می‌رسد و حاضران دفتر مقام معظم رهبری را ترك می‌كنند. خاتمی و معاونش قدم‌زنان در محوطه پاستور به سوی نهاد ریاست جمهوری می‌رفتند كه با صدای كروبی از حركت باز‌می‌ایستند. كروبی دو سال قبل از انتخابات نهم ریاست‌جمهوری در حالی كه راننده‌اش پای پله‌ها منتظر ایستاده بود در تاریكی خود را به رئیس‌جمهور و رئیس سازمان می‌رساند و می‌پرسد: «گفتید سهم هر نفر چقدر می‌شود؟» و سپس عدد 50 هزار تومان را روی تكه كاغذی كه از جیب بیرون می‌آورد یادداشت كرده و عازم منزل می‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.